Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
Plany lotu i sloty
Wow! To się porobiło! Wprawdzie nie poluję na ilość wejść, ale tyle?? To robi wrażenie! Ale - nie dla ilości wejść zdecydowałem się na bloga, tylko dla podzielenia się swoimi wrażeniami, doświadczeniami. Jeśli chodzi o przygotowanie lotu - zajmuje się tym tzw. Dyspozytor Lotniczy (flight dispatcher) który nawet musi mieć własną licencje, wydaną przez Nadzór lotniczy! W zależności od firmy ich liczba od jednego (!) do kilkunastu, może nawet kilkudziesięciu. Obecnie ich pracę wspomaga bardzo skomplikowane oprogramowanie, wyprodukowane i utrzymywane przez kilka firm (na cały świat!) - linia lotnicza ma wykupioną usługę i jest połączona z serwerami usługodawcy stałymi łączami. Wszelkie dane dotyczące samolotów wprowadza linia, a przygotowując lot dyspozytor wprowadza lotniska: startu, docelowe i zapasowe, zgodnie z planem lotu, a oprogramowanie sprawdza i publikuje wszystkie potrzebne dukymenty. Podstawą jest plan lotu ICAO bo zawiera trasę i na tej podstawie software robi komputerowy plan lotu gdzie dokładnie rozliczone są wszystkie odcinki trasy z wysokością, kierunkiem, czasem paliwem niezbędnym itp. Jest pododa czyli TAFy (prognoza), METARy (aktualna), informacje o wiatrach i turbulencji - mapy wiatrowe, pogodowe. Są informacje o lotniskach i przestrzeni powietrznej którymi poleci samolot czyli NOTAMy (Notice TO AirMan) oraz wszelkie inne niezbędne do lotu, czasem m.in. sławne "sloty". Opracowane zostały przez służby ruchu lotniczego zrzeszone w Eurocontrol, a ide jest diść prosta - ograniczyć zurzycie paliwa! Chodzi w skrócie o to, że poszczególne sektory kontroli ruchu lotniczego mają ograniczoną pojemność, bo nie może jednocześnie w tym samym miejscu być nieskończenie wiele samolotów! Wynika to z przepisów m.in. separacji pomiędzy samolotami, dodatkowym ograniczeniem jest jakość pokrycia radarowego czy nawet ilość kontrolerów obsługujących dany sektor! I tak np. jeśli jakiś sektor moźe jednocześnie obsłużyć 100 samolotów na godzinę, to JEŚLI BY pojawił się 101 to musiałby oczekiwać w powietrzu na zezwolenie wlotu w dany rejon, oczywiście krążąc w powietrzu i zuźywając paliwo! Aby tego uniknąć wprowadzono sloty do startu - na podstawie planu lotu Eurocontrola oblicza po jakim czasie samolot byłby w krytycznym sektorze i według tego oblicza się "okienko" czasu do startu. Jeśli z jakichś przyczyn samolot nie może wystartować wieża lotniska początkowego nie wyda zgody na lot i - trzeba czekać na kolejny slot, czo czasem może trwać i kilkadziesiąt minut! W dzisiejszych czasach maksymalnego wykorzystania samolotów opóźnienie jednego odcinka o ponad godzinę może zwyczajnie "wysypać" rozkład linii! Jak więc widać - ruch lotniczy JEST planowany na dłuuuugo przed lotem!
piątek, 16 stycznia 2015, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Będę cierpliwy...

    ... ale do czasu! Dyskusja to dobra rzecz, pod warunkiem, że rozmawia się o TYM SAMYM! W nawiązaniu do dyskusji pod jednym z ostatnich moich postów, jeszcze raz

  • Oshkosh

    Zaraz, o czym by tutaj... Ach tak! OSHKOSH!!! Tradycyjnie na przełomie lipca i sierpnia każdego roku, od ponad 50 lat odbywa się w Oshkosh największa impreza ma

  • Seattle

    Nazwa tego miasta miłośnikom lotnictwa mówi chyba wszystko - kolebka Boeinga, siedziba części cywilnej koncernu. Właśnie nadarzyła mi się okazja aby odwiedzić t

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: nick, *.tktelekom.pl
2015/01/16 13:10:37
Link do Pana bloga wraz z wywiadem został opublikowany na głównej stronie Onetu. Miało to miejsce 16 stycznia 2015 r. od rana. Stąd duża liczba wejść. Jednak chyba to dobrze :-)
www.blogroku.pl/2014/artykuly/rozmowa-z-pilotem-piotrem-smietana-o-zyciu-i-pracy,5666231,1,artykul.html
-
Gość: Agulla, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2015/01/16 14:46:08
Witam
Przeczytałam dziś wywiad z Panem i trochę bloga bo bardzo ciekawi mnie temat lotnictwa cywilnego. Wiecznie śledzę flightradar i kamerki na lotnisku w Gdańsku.Próbuję w ten sposób przełamać paniczny strach przed lataniem mimo tego, że średnio 2 razy w roku latam na ferie i wakacje w różne części świata. Powiem szczerze ,że Pana blog ( informacje ) uspokoiły mnie i już nie mam takiej paniki bo po prostu w końcu więcej WIEM i większości sytuacji nie ma co się bać!!!! Dziękuję i czytam dalej. Pozdrawiam Agnieszka z Zielonej Góry
-
2015/01/16 14:54:21
A co z A 350 ? Jest już na wyposażeniu QA w ilości dwóch sztuk. Przymierza się Pan do tego cacka ?
-
Gość: Mimis, *.dip.cf.ac.uk
2015/01/16 16:35:36
Piotrze, i co się dziwisz tyloma wejściami, skoro trafiłeś na główną stronę onetu? Ale fajnie to dla czytelników, bo blog dzięki temu żyje.
-
Gość: Pawel, *.zamosc.mm.pl
2015/01/16 20:03:52
Onet dzisiaj się popisał! Czytam wszystkie artykuły od początku Państwa publikacji z wielkim zainteresowaniem . Ma Pan świetną pracę, która zostanie tylko w sferze moich marzeń.
-
Gość: Paweł, *.zamosc.mm.pl
2015/01/16 20:29:14
Coś mi się wydaje, że Pan lub Pana koledzy latają (lub latali do czasu wybuchu wojny na Ukrainie) nad Zamościem. Nad moim domem jest korytarz powietrzny, którym samoloty latają na trasach Doha - Waszyngton, Toronto, Nowy Jork.
-
Gość: marcin mroczko onet, *.brzesko212.tnp.pl
2015/01/17 00:08:41
Panie Piotrze , wywiad na głównej Onetu klikał się swietnie. Dziękuję za ten świetny materiał !
-
2015/01/29 19:42:27
Zawsze wieczorem, po powrocie do domu, po kąpieli i zjedzeniu kolacji, robie sobie ciepla herbate i siadam do komputera, by moc sprawdzic czy na Twoim blogu nie pojawił się jakiś nowy, ciekawy wpis. Stanowczo piszesz zbyt rzadko :D A masz naprawdę wielki talent, mam nadzieje, ze jeszcze dlugo dane mi będzie czytac Twoje wpisy
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl