Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
Przygotowań część 2

W końcu przychodzi czas kiedy trzeba przygotować kokpit do lotu które wykonywane według Normalnych Procedur czyli NOP (lub SOP). Kolejność którą tu opisuję jest zalecana, ale nie jedyna, wiele z czynności może być wykonanych jednocześnie bądź w nieco zmienionej kolejności. Ponieważ jest nas w kokpicie 2, (zazwyczaj, na długich lotach powyżej 9h załoga się zwiększa o 1 pilota, a powyżej 11h - o 2) mamy ściśle określone obowiązki i czynności do wykonania, zależne nie tylko od funkcji czyli kapitan - drugi pilot, ale także od tego kto jest pilotem lecącym a kto monitorującym. Drugi pilot ma do sprawdzenia wyposażenie awaryjne samolotu, czy jest na pokładzie wymagana dokumentacja oraz czy nie mamy czasem czego nie powinno być. O tym co sprawdza kapitan pisałem poprzednio. Następnie pilot lecący zaczyna przygotowywać komputer pokładowy FMC, karty lotniska (papierowe lub w EFB - electronic flight bag) i briefing odlotowy. Pilot monitorujący robi walkaround czyli przysłowiowe ostatnie "kopniecie w oponkę" podczas obchodu samolotu. Następnie obaj piloci obliczają osiągi samolotu (prędkości: V1, VR, V2) do startu i robi się pierwszą checklistę zamykającą niejako pierwszy etap i bierzemy tzw. clearence ATC czyli zgodę na lot służby ruchu lotniczego. W briefingu odlotowym omawia się kołowanie do startu oraz sprawdza się czy odlot w FMC pokrywa się z tym, co jest na tzw. podejściówkach czyli dokumentacji lotniska (u nas - Jeppesena) - chodzi o nawigację - punkty trasy, ograniczenia wysokości i prędkości, jeśli są. Robimy też briefing awaryjny czyli krótko przypominamy sobie jakie sa nasze czynności podczas: a) przerwanego startu i b) startu kontynuowanego. Przeważnie w tzw. międzyczasie dostajemy loadsheet czyli arkusz załadowania i sprawdzamy czy nie ma jakichś zmian w ostaniej chwili, czy nasze obliczenia są poprawne i wstawiamy je w FMC. Jeśli dotąd nie mieliśmy zgody ATC to zapewne wtedy ją też otrzymujemy i sprawdzamy czy zgadza się ze spodziewaną trasą odlotu i czy uwzględniliśmy wszystko w briefingu jak należy. No i czekamy - na zakończenie załadunku oraz boardingu pasażerów. Kiedy wszyscy i wszystko jest na pokładzie oddajemy dispatcherowi (red capowi) podpisane dokumenty - loadsheet, checkilstę security i NOTOC (jeśli jest). W końcu przychodzi szef(owa) pokładu i wydajemy dyspozycje zamknięcia drzwi samolotu co oznacza to też zamknięcie drzwi do kokpitu. Drugi pilot (lub pilot monitorujący w Airbusach) prosi przez radio o zgodę na uruchomienie silników samolotu i jeśli trzeba - wypchnięcie ze stanowiska. Od momentu zwolnienia hamulca postojowego - zaczyna się lot, a kończy się wyłączeniem silników i otwarciem pierwszych drzwi. 

No to lecimy!

sobota, 28 listopada 2015, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Będę cierpliwy...

    ... ale do czasu! Dyskusja to dobra rzecz, pod warunkiem, że rozmawia się o TYM SAMYM! W nawiązaniu do dyskusji pod jednym z ostatnich moich postów, jeszcze raz

  • Oshkosh

    Zaraz, o czym by tutaj... Ach tak! OSHKOSH!!! Tradycyjnie na przełomie lipca i sierpnia każdego roku, od ponad 50 lat odbywa się w Oshkosh największa impreza ma

  • Upadek Rozumu w Polsce

    Zapamiętajcie dzisiejszą datę - 15 wrześnie 2016 roku - tego dnia Rozum przegrał. Sromotnie, bezapelacyjnie i z kretesem... Przegrał z podstępnym i bezpardonowy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: soplot, *.dynamic.chello.pl
2015/11/30 08:39:58
A woli Pan być pilotem lecącym czy minitorujacym? Pozdrawiam serdecznie :)
-
Gość: Kamil, *.dynamic.chello.pl
2015/11/30 12:04:18
Jaka jest różnica technicznie między drugim pilotem w Boeingu a pilotem monitorującym w Airbusie? Skąd wynika zmiana określeń?
-
Gość: , *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2015/12/07 16:30:34
Lecę z Panem i czekam na więcej.
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl