Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
Podział obowiązków

W ostatnich wpisach ale także poprzednich dotyczących latania linowego często pojawiają się pojęcia: pilot lecący i nielecący bądź  monitorujący. Po komentarzach widzę, że chyba nie wytłumaczyłem tego należycie.

Otóż w każdym samolocie z załogą wieloosobową (w sumie zostało nas dwóch w kokpicie) podział ról jest dwojaki - służbowy czyli Kapitan i Drugi pilot (CPT/FO) oraz proceduralny,  operacyjny. Zarówno kapitan jak i drugi pilot mogą być pilotem lecącym pilot flying, PF, który kolokwialnie mówiąc steruje samolotem od startu do lądowania. Podczas lotu drugi z pilotów pomaga pilotowi lecącemu i wykonuje czynności pilota monitorującego (PM - pilot monitoring, np.Boeing) bądź nielecącego (PNF - pilot Non-Flying, np. Airbus). Różnice są niewielkie. W momencie przygotowywania do lotu w obu przypadkach - pilot lecący przygotowuje komputer pokładowy FMC, zaś pilot nielecący robi walk-around. Przygotowanie kokpitu w Boeingu wykonuje się wg tzw. areas of responsibility czyli podziału obowiązków. Kiedy samolot stoi na ziemi kapitan to CM1 a FO - CM2. Stąd - pulpit górny i środkowy sprawdza CM2, drugi pilot. W Airbusie rzeczy te robi pilot nielecący. Uruchamianie silników w Boeingu i w ogóle wszelkie dyspozycje dotyczące np. checklist to domena CM1, kapitana i jeśli drugi pilot jest lecący swoje obowiązki z tym związane czyli sterowanie przejmuje PO uruchomieniu silników i wykonaniu checklisty. W Airbusie - pilot lecący uruchamia silniki, wydaje polecenia do wykonania checklist i steruje samolotem aż do wylądowania i podkołowania do skrętu na stoisko, bo samo dokowanie robi już kapitan. 

A co wolę? Jak każdy pilot - latać czyli być pilotem lecącym! Ale oczywiście dzielimy się obowiązkami sprawiedliwie, choć czasem podział obowiązków wynika z innych przyczyn operacyjnych. U nas np. podczas złej pogody, mgły pilotem lecącym jest kapitan, także podczas operacji na śliskich pasach.

wtorek, 08 grudnia 2015, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Będę cierpliwy...

    ... ale do czasu! Dyskusja to dobra rzecz, pod warunkiem, że rozmawia się o TYM SAMYM! W nawiązaniu do dyskusji pod jednym z ostatnich moich postów, jeszcze raz

  • Oshkosh

    Zaraz, o czym by tutaj... Ach tak! OSHKOSH!!! Tradycyjnie na przełomie lipca i sierpnia każdego roku, od ponad 50 lat odbywa się w Oshkosh największa impreza ma

  • Upadek Rozumu w Polsce

    Zapamiętajcie dzisiejszą datę - 15 wrześnie 2016 roku - tego dnia Rozum przegrał. Sromotnie, bezapelacyjnie i z kretesem... Przegrał z podstępnym i bezpardonowy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: Paweł, *.dynamic-ww-3.vectranet.pl
2015/12/13 10:42:20
Panie Piotrze,

ostatnio dość głośno za oceanem o jednym z Waszych 777. Chodzi o lot z 15 września z Miami do Doha.
www.nbcmiami.com/news/local/FAA-Investigating-Frightening-Near-Miss-at-Miami-International-Airport-329310051.html
O ile dziennikarze dość spłycają temat koncentrując się na ewentualnych skutkach katastrofy, to polecam posłuchać ciekawej rozmowy dwóch pilotów, w tym jednego, dla którego port Miami International jest portem domowym :). Rick w bardzo rzeczowy sposób wyjaśnia w jaki sposób mogło dojść do pomyłki pilota w trakcie kołowania na drogę startową. Rozmowa o tym incydencie zaczyna się od 19:25
www.youtube.com/watch?v=D-bBKttdfKI
Czy w Pana linii lotniczej komentowane jest to zdarzenie? Chodzi mi bardziej nie o oficjalne stanowiska, ale o opinie pilotów.
Pozdrawiam,
Paweł Jaworski
-
Gość: KoreanDream, *.compnet.com.pl
2015/12/15 16:51:37
Witaj!
W około tydzien wszystkie wpisy przeczytane... świetny blog!
Nasunęło mi się jedno pytanie...
Jak wybierasz się z rodzinką na wakacje, to jako pasażer?
Oraz czy macie jakieś zniżki, skoro pracujesz tam. Lub kiedy ty pilotujesz samolot, to mozesz ich jakos wziac na poklad?
-
Gość: Daniello, *.centertel.pl
2016/01/16 20:56:25
Panie Piotrze czyżby Qatar Airways zmieniła swoje zdanie odnośnie lotów nad Ukrainą? Zauważyłem, że od dwóch dni samoloty wlatują w ukraińską przestrzeń powietrzną, a do tej pory omijały ją (od zestrzelenia malezyjskiego samolotu). Do i z Warszawy A320 leciał nad Ukrainą, a następnego dnia samolot cargo z Kopenhagi tez wleciał nad Ukrainę... Dla mnie to dobra wiadomość ;)
-
Gość: Daniello, *.centertel.pl
2016/01/17 11:59:14
Sam sobie odpowiem na to pytanie :) Tak, Qatar Airways wlatuje w przestrzeń powietrzną Ukrainy :) To bardzo dobra wiadomość :)
-
2016/03/01 13:01:38
Panie Piotrze, wspanialy blog! Trafiłam tu przypadkiem ale zostałam na dłużej i z ogromnym zaciekawieniem przeczytałam kilka ostatnich wpisów :) podziwiam Pana pracę i życzę powodzenia!
-
Gość: , *.dynamic.gprs.plus.pl
2016/03/06 11:40:52
Panie Piotrze, CO DALEJ ? Litości, niech Pan coś napisze.
A czy mógłby Pan skreślić parę słów o mechanikach, np. w waszej firmie.
Serdecznie pozdrawiam i podziwiam.
Jerzy
-
Gość: Shar, *.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
2016/03/25 17:09:32
Panie Piotrze, bardzo fajnie czyta się tego bloga. Zwłaszcza dla kogoś, kto na razie lotniczo raczkuje, ale oczy ma wpatrzone w niebo, samemu na razie zostając na ziemi (choć na lotnisku). Wiele rzeczy ciekawie Pan wyjaśnił. Na pewno będę zaglądać regularnie.
Pozdrawiam.
-
2016/04/08 14:25:24
ciekawy blog, ciekawa tematyka, można się wiele dowiedzieć
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl