Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
Będę cierpliwy...

... ale do czasu!

Dyskusja to dobra rzecz, pod warunkiem, że rozmawia się o TYM SAMYM!

W nawiązaniu do dyskusji pod jednym z ostatnich moich postów, jeszcze raz, tym razem zarzekam się, że ostatni wyłożę łopatologicznie, o co chodzi.

"Pańskim argumentem jest wiara a nie rozum; wiara w "fachowość" autorów oficjalnych raportów." Niespełna 40 lat w lotnictwie z czego prawie 30 jako pilot samolotu komunikacyjnego to wiara? To żart czy obelga? Uważam, że moje doświadczenie i wiedza, zasadnicza wiedza LOTNICZA pozwala mi wyciągać własne wnioski. Z racji zawodu interesuję się wypadkami lotniczymi, niejednokrotnie oglądałem i analizowałem zapisy z rejestratorów lotu, pozwala mi to na rozszerzanie wiedzy lotniczej.

Aby wykonać poprawnie podejście do lądowania wg 2 NDB należy przestrzegać paru zasad, które są TAKIE SAME dla samolotów typu Piper, Cessna, An-2, Boeing B747 czy - Tu-154. TAKIE SAME zasady musi przestrzegać pilot z Polski, Niemiec Rosji czy USA, katolik, buddysta, Żyd czy muzułmanin! Najpierw - należy się przygotować, zrobić briefing kolegom z załogi! Potem trzeba utrzymywać odpowiednią prędkość, poszczególne punkty przelatywać na wskazanej w procedurze wysokości, natomiast pod żadnym pozorem, powtarzam to setki razy - ŻADNYM, NIE WOLNO schodzić poniżej wysokości minimalnej, tzw decyzji. W tym rodzaju podejścia jest to wysokość określona wysokościomierzem ciśnieniowym - tylko takim i broń Boże innym!!! Tylko to zapewnia przewyższenie nad przeszkodami, eliminuje niebezpieczeństwo zderzenia z ziemią a przede wszystkim - jest niezależne od rzeźby terenu. Nie potrzeba do tego ani GPSa, TAWS czy radaru! Za zejście poniżej minimów w lotnictwie cywilnym traci się licencję i WYLATUJE Z PRACY! O ile się przeżyje... W lotnictwie cywilnym - NIE wolno nawet ROZPOCZĄĆ procedury podejścia! Niezastosowanie się do tych przepisów wynika albo z niewiedzy albo braku umiejętności. Zresztą - wypadek ten kopia katastrofy samolotu CASA. Latanie samolotem pasażerskim, nieważne jaki pilot to robi - to nie lot bombowcem, tutaj NIE WOLNO ryzykować, trzeba umieć powiedzieć NIE - ba, właśnie trzeba czasem być tym tchórzem! Piloci w tym locie, być może, że najbardziej doświadczeni w całej jednostce, w liniach lotniczych byliby uznani za... początkujących! Ze szkoleniem w systemie radzieckim, miałem do czynienia w swojej karierze, a wg którego Spec Pułk operował pozostawiało jednak do życzenia, i to dużo. Dobrze, że to historia! Cała reszta - nieznajomość zachowania automatyki samolotu, bierność kontrolerów, atmosfera wokół, amatorszczyzna przygotowania lotu to dodatkowe czynniki sprzyjające tylko temu, co się stało, ale nie to było decydujące. W lotnictwie w badaniach czy opisach wypadków lotniczych powszechnie używa się modelu "sera szwajcarskiego" - każdy, podkreślam KAŻDY wypadek to nałożenie się wielu elementów, z których żaden sam w sobie nie jest dominujący. To dopiero nałożenie się ich razem powoduje katastrofę - i tak było w tym przypadku. 

Powyższym postem zamykam dyskusję na temat katastrofy na moim blogu.

sobota, 10 grudnia 2016, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Seattle

    Nazwa tego miasta miłośnikom lotnictwa mówi chyba wszystko - kolebka Boeinga, siedziba części cywilnej koncernu. Właśnie nadarzyła mi się okazja aby odwiedzić t

  • Przygotowanie lotu

    Tak sobie pomyślałem, że dawno nic nie pisałem na tematy może dla pilota podstawowe a może i trywialne, ale interesujące pasażerów. Chyba jakoś nigdy lub mało p

  • Sterowanie

    Układ sterowania samolotu współczesnego komunikacyjnego jest inny od tych zaprojektownych 30 i więcej lat temu jak np. w B737, 747. Obecnie coraz powszechniejsz

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl