Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
LAX

Oj dawno nie udzielałem się na blogu... Mam nadzieję, że moja bezczynność nie zniechęciła stałych czytelników, zaś nowy wpis was zainteresuje. Okazją ku temu jest mój ostatni lot do Los Angeles. Jeden z dłuższych jakie ostatnio wykonałem, a dodatkowym smaczkiem jest trasa tego lotu w pobliżu bieguna północnego. Wprawdzie nie miałem okazji do przelotu dokładnie ponad biegunem i zaobserwować składającą się skalę busoli, ale i tak jest to lot dość nietypowy. Zgodnie z definicją każdy lot wykonywany w pobliżu biegunów podlega dodatkowym regulacjom i zabezpieczeniom, są też dodatkowe procedury awaryjne, bo w końcu przez kilka godzin możemy lecieć na granicy naszego ETOPSu czyli Engines Turns Or Passengers Swimming - ups to nie to! To jest oczywiście Exended Twin OPerationS. U nas dla B777/787/A350 jest to 180 min, zaś w lotach polarnych na 777 wydłużamy go do 207 min. Sam samolot może więcej, ale za każda dodatkowa minuta... kosztuje więc po co płacić za coś, czego nie wykorzystamy?

Tak więc powyzej 78 stopnia szerokości geograficznej północnej lot trzeba dodatkowo przygotować.IMG_6204

Jednym z problemów jest niska temperatura zewnętrzna spadająca poniżej -65st. C co powoduje spadek temperatury paliwa. Nafcie lotniczej blisko dość paliwu dieslowskiemu, więc nietrudno sobie wyobrazić co by się stało gdyby wytrąciła się parafina i zablokowała linie paliwowe. Każde paliwo ma określoną minimalną temperaturę użytkową, poniżej ktorej mogą wydzielać się cząstki stałe i tak dla najpopularniejszych paliw JET A (stosowane w USA, Azji) jest to -40st. C a dla JET A1 (Europa) -47. Granicą bezpieczeństwa są 3 stopnie i na taką wartość ustawiamy sobie ostrzeżenie w komputerze pokładowym FMC, odpowiednio -37 i -44st. C. W rzeczywistości paliwa mają te wartości sporo niższe, nawet i o 10 stopni i często tankując paliwo w USA czy Kanadzie załoga je otrzymuje, więc można wtedy obliczyć nowe progi. Tym niemniej dodatkowo przed lotem dyspozytor na podstawie prognoz pogody oblicza prognozę... spadku temperatury paliwa w zbiornikach podczas lotu na wszystkich punktach trasy! Z doświadczenia widać, że są z dokładnością do ok. 2 stopni i np. w dzisiejszym locie przewidywano -26 i tak też było. IMG_62033

Wspomniałem o ETOPSie czyli konieczności określenia lotnisk awaryjnych na wypadek poważnej awarii silnika, pożaru czy dekompresji. Jest ich trochę - m.in. na północy Rosji Murmańsk, Bodo czy Alta w Norwegii, Rovaniemi w Finlandii, na Spitzbergenie, Thule na północnej Grenlandii - te lotniska traktujemy jako Emergency, a dzis nawet na Spitzbergenie była dodatnia temperatura... Na lot polarny do samolotu zabieramy dodatkowe awaryjne wyposażenie polarne składające się m.in. ze specjalistycznych kombinezonów polarnych, których jest tylko 5 sztuk, dla części załogi oraz z tzw. space blankets dla kazdego pasazera plus pewna rezerwa.

Pogoda w rejach biegunowych jest przeważnie wyżowa, brak jest chmur burzowych, jet-streamów a także turbulencji, aczkolwiek niska tropopauza to inne zagrożenie - promieniowaniem słonecznym i kosmicznym. Dużo zależy od pola magnetycznego Ziemi, a także od aktywności słonecznej i takie informacje można sprawdzić przed lotem, dodatkowo zaś otrzymujemy od dyspozytora komunikaty w trakcie lotu.

IMG_0484IMG_61987Jak widać podczas tego lotu była to mała dawka.

 

czwartek, 01 czerwca 2017, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Oshkosh 2017 - supermarket lotniczy

    Relację zacząłem historią, czas na teraźniejszość. Oshkosh to także impreza można powiedzieć targowo-handlowa, gdzie liczący się na rynku amerykańskim producenc

  • Oshkosh 2017 historycznie

    Po kilkunastu dniach w Doha wyruszyliśmy ponownie do Oshkosh. Jak w poprzednim roku - przez Chicago, gdzie było kilka dni na zwiedzanie centrum, które jest zdec

  • Powrót do LA

    W drogę powrotną do LA wyruszyliśmy drogą nr. 1, wzdłuż starego hiszpańskiego szlaku El Camino Real z XVIIw. Droga ta wiedzie wzdłuż wybrzeża Pacyfiku wzdłuż ma

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: zen, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/06/01 17:35:45
Bardzo ciekawy wpis. Ale dlaczego tym razem był to lot polarny?
-
Gość: , *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/06/09 22:09:45
Czy mógłby Pan objaśnić co oznacza TAT SAT na wykresie? Niektórzy są laikami, ale czytają Pańskie wpisy z ciekawością.
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl