Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
Lecimy do LAX

Na początek odpowiedź - ten lot do LAX kwalifikowany jest jako polarny bo przebiega na granicy obszaru polarnego zdefiniowanego powyżej 78 st. szerokości geograficznej północnej.

FullSizeRender3 Tutaj widać wpływ ETOPSu 207 minut na przebieg trasy, jak widać pokrywa najbardziej północny odcinek trasy:IMG_04887

Największym wyzwaniem jest nawigacja w rejonach podbiegunowych. Jak wiadomo, bieguny magnetyczne Ziemi nie pokrywają się z biegunami geograficznymi, a na dodatek - bieguny magnetyczne wędrują. Wokół biegunów określono obszary niepewności magnetycznej AMU (area of magnetic unreliability), tu na czarno zaznaczone jest to, co mamy w bazie komputera pokładowego FMC, tzw. Keyhole:

 IMG_6206

Dolatując do tego obszaru należy zmienić sposób prowadzenia nawigacji z klasycznej, opartej na kursach magnetycznych (w relacji do północy magnetycznej) na tzw. rzeczywistą, opartą na kierunkach rzeczywistych (odniesienie do północy rzeczywistej, geograficznej). System nawigacyjny samolotu przełącza się automatycznie na nawigację wg tzw grid'ów a także zmienia punkt odniesienia z Magnetic na True, a dodatkowo zmieniamy to ręcznie przyciskiem. Mówiąc w skrócie - samolot lecąc wg grid'ów leci wg stałego kursu rzeczywistego... żyrokompasu, który jak wiadomo utrzymuje stałe położenie w przestrzeni. Wygląda to trochę dziwnie, bo wlatując w obszar polarny z kursem rzeczywistym powiedzmy 300 st., staje się on gridem i pozostaje nawet po minięciu bieguna gdzie kurs rzeczywisty jest wręcz.. południowo-zachodni, ale grid ma nadal 300 stopni! Zainteresowanych odsyłam do stron internetowych, niestety angielskich (grid navigation - polskich nie znalazłem)

IMG_62093 Tutaj na mapie plotingowej (przykro mi, nie znam polskiej nazwy!) po lewej stronie jest trasa lotu z naniesionymi punktami i gridami. Po stronie rosyjskiej widoczne są stałe trasy polarne, z których najczęściej korzystają przewoźnicy na wschód od nas, my czasami wykorzystujemy tą najbardziej wschodnią. Widać podział przestrzeni powietrznej (FIRy), a także lotniska - czerwone to awaryjne, brązowe - normalne zapasowe, tzw. ETOPSowe. 

W okolicach podbiegunowych mogą występować problemy z łącznością VHF i HF zwłaszcza w okresach wzmożonej aktywności słonecznej, ale także z łącznością satelitarną powyżej szerokości 82st. Satelity łącznościowe bazują na satelitach geostacjonarnych stąd szczególnie na północ od Kanady występować może tzw. zjawisto "cienia SATCOMa" stąd data link pilot-kontroler (CPDLC) może mieć zakłócenia czy opóźnienia.

Reasumując - mając to wszystko na uwadze można już pokojnie lecieć na zwiedzanie Zachodniego wybrzeża... 

piątek, 02 czerwca 2017, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Oshkosh 2017 - supermarket lotniczy

    Relację zacząłem historią, czas na teraźniejszość. Oshkosh to także impreza można powiedzieć targowo-handlowa, gdzie liczący się na rynku amerykańskim producenc

  • Oshkosh 2017 historycznie

    Po kilkunastu dniach w Doha wyruszyliśmy ponownie do Oshkosh. Jak w poprzednim roku - przez Chicago, gdzie było kilka dni na zwiedzanie centrum, które jest zdec

  • Powrót do LA

    W drogę powrotną do LA wyruszyliśmy drogą nr. 1, wzdłuż starego hiszpańskiego szlaku El Camino Real z XVIIw. Droga ta wiedzie wzdłuż wybrzeża Pacyfiku wzdłuż ma

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: , *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/06/03 23:03:59
Panie Piotrze, a może opowie nam Pan jak wygląda sprawa najdłuższego komercyjnego lotu z Dohy do Auckland. Już Pan leciał na tej trasie czy dopiero w planach?
-
Gość: Daniello, *.centertel.pl
2017/06/05 11:55:07
W końcu kolejny wpis :) Panie Piotrze co tam się dzieje, że 4 kraje arabskie nie chcą wpuścić w przestrzeń powietrzną samolotów Qatar-u?
-
Gość: Abdul Wisimulaga, 192.162.146.*
2017/06/05 17:40:03
No Peter, jak dobrze pójdzie to będziesz wnet mógł polatać sobie tylko latawcem po pustyni! Skoro kraje- o których każde dziecko wie, że również po cichu wspierają terroryzm- odcinają się i to tak drastycznie od Kataru jako jeszcze większego od nich terrorysty, to coś musi być na rzeczy. W wielu sprawach "pouczałeś" często tu na swym blogu Polaków ( także i w tych sprawach trącających o politykę) niczym starszy braciszek. Może powinieneś bardziej i częściej pouczać tych swoich szejków tam w Katarze ?? No chyba że się ich tam boisz żeby za twoje - miłośnika wolności i demokracji który wybrał służbę u Arabów- wypowiedzi nie wzięli oni i na przykład nie skrócili twoją rodzinę o głowę?
Jak jesteś za granicą to przywieź żonie trochę mąki i cukru bo w Doha - co pokazują stacje telewizyjne niekoniecznie polskie- kolejki za żarciem spore ! Bez odbioru
-
Gość: Rodzina, 192.166.203.*
2017/06/05 20:18:13
Panie Piotrze mam dwa pytania. Proszę o odpowiedz.
1. Jako osobie dorosłej, po iluś tam latach latania "włączył" mi się niespodziewanie strach przed lataniem. Muszę jednorazowo wspomagać się pewnym lekiem przeciwlękowym, a podróże ograniczyłam do 1 wypadu/rok czyli rodzinnych wakacji. Czytałam dużo w intrenecie, aby się oswoić z tym irracjonalnym odczuciem - ale dla mnie najbardziej krytycznym momentem są turbulencje. Każde "szarpnięcie" jest traumatyczne. Ciekawa jestem jakie są odczucia/przemyślenia pilota na ten temat (bezpieczeństwo), bo doczytałam tylko ogólnikowe informacje.
2. Pod koniec czerwca z rodziną lecimy QA do Tanzanii. Bilety kupione w promocji, wszystko zorganizowane, a tu te medialne przepychanki, wzajemne obrażania państw z tego regionu - czego konsekwencją m.inn. są zamknięte przestrzenie powietrzne nad tymi 6 państwami (na dzień dzisiejszy). Jaki Pan "wróży" scenariusz? Bo o pewności nie możemy rozmawiać. Z Doha "na około" do Afryki? Jakieś domniemania? Pozdrawiam serdecznie.
-
2017/06/06 08:58:41
Do Abdul-coś-tam:
Tylko że ja się podpisuję pod swoimi postami. Anonimami się brzydzę, takoż osobami które się nimi posługują więc nie życzę sobie takich pseudo osobistych komentarzy.
Bez poważania
Piotr
Następnym razem skorzystam z opcji kasowania prymitywnych komentarzy.
-
2017/06/06 22:04:53
Abdul, nie dostałeś pracy w QA, bo jesteś cienki i teraz spinka:)?
-
Gość: , *.dynamic.gprs.plus.pl
2017/06/07 22:02:43
No nareszcie Panie Piotrze. Już traciłem nadzieję, a tu proszę. Bardzo ciekawe wpisy dotyczące lotu polarnego. Przeczytałem z przyjemnością. Bardzo dziękuję.
A ten Abdul, to chyba rzeczywiście Panu zazdrości. Ja Pana podziwiam i życzę powodzenia. Niebawem mam kolejny lot (jako pasażer), bilety już kupione. Nie mogę się doczekać.
-
2017/09/08 14:42:37
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl