Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
Blog > Komentarze do wpisu
Oshkosh 2017 - supermarket lotniczy

Relację zacząłem historią, czas na teraźniejszość. Oshkosh to także impreza można powiedzieć targowo-handlowa, gdzie liczący się na rynku amerykańskim producenci sprzętu latającego general aviation pokazują swoje najnowsze wyroby czyli samoloty, silniki i osprzęt, zarówno certyfikowane jak i w klasie Experimental ale pozwólcie, że nie będę wymieniać wszystkich producentów czy wystawionych typów, bo lista byłaby długa.

Nowy Kitfox STiNowy Kitfox STiNowy Stratos 714Nowy Stratos 714Vans RV-10Vans RV-10Kitfox S-7Kitfox S-7Flying Legends Tucano i Tucano LSA
Flying Legends TucanoMożna dotknąć, usiąść do upatrzonej maszyny, a w przypadku kitów czy samolotów amatorskich można też porozmawiać z ich twórcami, zasięgnąć porad u źródła. Dla ludzi budujących samoloty czy myślących o tym zorganizowane są warsztaty, gdzie każdy może spróbować swoich sił i zmierzyć się z nitowaniem, spawaniem, opłótnianiem, klejeniem drewna czy kompozytów. Można było popracować w warsztacie elektrycznym, przy awionice, zaś Lycoming zorganizował warsztaty rozkładania no i składania silnika. Wystawcy osprzętu oferowali swoje najnowsze produkty, jak nowe urządzenia typu glass kokpit wyzierające z każdego niemal zakątka, można było kupić gotowe, okablowane tablice przyrządów do budowanego przez siebie samolotu. 
blog__1_of_371_520blog__1_of_371_641

Tradycyjnie na Oshkosh są spotkania pilotów i właścicieli róznych typów, bardziej oficjalne jak Cirrus czy Bonanza - wspierane przez producentów czy amatorów konkretnego typu certyfikowanego czy eksperymentalnego. Można spotkać starych przyjaciół, wymienić się doświadczeniami czy po prostu spędzić miło czas.
Patrząc na sprzęty rozstawione wokoło w oczy rzuca się, że jednak lotnictwo lekkie po obu stronach Atlantyku jest jednak nieco inne. W porównaniu do Europy to był tam prawie wyłącznie "ciężki kaliber". Ultralajty były, i owszem, ale te są tu traktowane - i budowane jednak inaczej. Wynika to po części z przepisów - ULM w Europie ważą 450(475)kg, podczas gdy w USA klasa LSA to 600 kg (1320 funtów), tu i tu mają ograniczenia w maksymalnej prędkości przeciągnięcia, w Stanach jest także ograniczenie prędkości maksymalnej. Większa masa to większa swoboda w projektowaniu no i przede wszystkim - użytkowaniu takiego samolotu, bo w Stanach np. można we dwójkę latać z pełnymi zbiornikami bez obaw. Można było zobaczyć zamerykanizowane czeskie, słowackie i słoweńskie samoloty, wycenione konkurencyjnie, ale polskich niestety nie było.

 Stoisko Pipistrela było zaraz przy głównym wejściublog__1_of_371_467Samoloty od południowych sąsiadówblog__1_of_371_543blog__1_of_371_706blog__1_of_371_615Zalety takiego lekkiego samolotu do dziennej turystyki są niezaprzeczalne - niskie spalanie, świetna widoczność, krótki start i lądowanie. A jednak wydaje mi się że klasa LSA, którą pomyślano dla obniżenie kosztów latania i jego szersze udostępnienia - nie rozwija się aż tak dynamicznie zaś Cessna nawet "przemieliła" gotowe 162-ki! Dlaczego? Przyczyn jest kilka - ogromny rynek tanich samolotów używanych, bogaty rynek producentów samolotów w zestawach i - oczywiście koszty. Jeśli do tego doliczymy przepisy bo LSA mogą latać tylko w dzień, zaś samolot typu Experimental można wyposażyć do każdej operacji z IFR-em włącznie. Jest jeszcze jeden aspekt - ludzki. Otóż po długotrwałych debatach uchwalono w końcu w USA zasady tzw. BasicMed dla pilotów. O co chodzi? W skrócie - jeśli miałeś w ciągu ostatnich 10 lat badania lotnicze, nawet klasy 3 i jeśli możesz prowadzić samochód to robisz badania, ale już nie u lekarza lotniczego i - można dalej latać. Ograniczenia są następujące - samolot do MTOW 6000 funtów, Vmax 250kts i pułap max 18000 stóp, VFR/IFR, dzień/noc. Dla nas z Europy to istny szok... Reasumując - po co nowy samolot, badania, w zasadzie identyczne jak na LSA, skoro stary samolot jest pilotowi dobrze znany i można na nim pozwolić sobie na więcej?

A paliwo? I tu dochodzimy do sedna - kosztów. Okazuje się, że Amerykanie też to policzyli. Na stoisku znanych też w Polsce Zodiaców zapytałem jednego z synów Chrisa Heintza, Mathieu m.in. o nowe samoloty i nowe silniki w nich, m.in. UL Power, diesle. Jego odpowiedź dała mi wiele do myślenia. Otóż powiedział on, że celem ich firmy jest produkcja tanich, łatwych w montażu i pilotażu dostępnych dla każdego samolotów. Na stoisku były CH-750 Cruiser i nowy SD, zapytałem też o 4 miejscówki, szczególnie, że naprzeciwko stały piękne Slingi 2 i 4. Powiedział mi też, że “zbudować drogi samolot, to nie problem! Nasza firma oferuje jako alternatywę silniki Rotaxa, UL Power a mimo to ponad połowa klientów wybiera używane Lycomingi! Dlaczego? Bo są dostępne za 1/3-1/4 ceny nowego Rotaxa serii 9! Policz sobie, jakie dodatkowe wyposażenie możesz sobie kupić lub - ile będziesz miał za to paliwa!” Wtedy zrozumiałem tak naprawdę ideę taniego powszechnego latania w wydaniu Amerykańskim, zamiłowanie do antyków, które tak naprawdę antykami… nie są bo nadal spełniają podstawową funkcję - latają dla przyjemności ich właścicieli.

Zenith CH-750 CruzerZenith CH-750 CruzerZenith CH-750 SDZenith CH-750 SDSling-4Sling-4Sling-2blog__1_of_371_630Zenith CH-650Zenith CH-650

 

sobota, 19 sierpnia 2017, piotr.smietana

Polecane wpisy

  • Powrót do LA

    W drogę powrotną do LA wyruszyliśmy drogą nr. 1, wzdłuż starego hiszpańskiego szlaku El Camino Real z XVIIw. Droga ta wiedzie wzdłuż wybrzeża Pacyfiku wzdłuż ma

  • Przez góry do San Francisco

    Po nocnym postoju na campingu z wyjatkowo niesympatyczną obsługą, jak zwyczaje panujace w tego typu miejscach, jedziemy dalej drogą wokół jednej z najwiekszych

  • Pustynia, góry i woda

    Na wschód od Las Vegas jest pasmo Spring Mountains a za nim kanion rzeki Kolorado, wijący się malowniczo przez kilka stanów. Na tej rzece, rozgraniczającej stan

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: Iwona_frauke, 195.128.135.*
2017/08/22 22:35:56
Prawie deptalismy sobie po piętach podczas tych wakacji :)
-
2017/10/26 18:28:39
Jak będzie w przyszłym roku to koniecznie musze się wybrać :D piękne okazy
-
2017/11/21 09:28:41
Bardzo ciekawy event. Szkoda, że mnie na nim nie było. Muszę zobaczyć kiedy dzieje się coś podobnego w okolicy.
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl