Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
sobota, 16 stycznia 2010
Down Under

Od początku grudnia Qatar Airways rozpoczęły eksploatację linię do Melbourne w Australii czyli tytułowym Down Under. Na początku stycznia pojawiło się na moim grafiku po raz pierwszy, a była to moja pierwsza wyprawa na ten kontynent.

Organizacyjnie lot nie odbiega innych lotów długodystansowych wykonywanych w naszej firmie na B777. W rozkładzie na sektor DOH-MEL przeznaczono 13h40 a na powrót 14h30, tak więc wykonujemy je w dwie pełne załogi, podobnie jak loty do USA. Rożnica jest taka, że odbywa się w większości nad Oceanem Indyjskim, a odcinek ETOPSowy (ETOPS - Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards czyli Operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwu-silnikowymi) jest dość długi - zaczyna się po przeleceniu Sri Lanki po ok. 4,5h lotu o kończy się przed Astralią po ok. 9h czyli ok 4,5 do 5h. Dla porównania - odcinki ETOPS nad Atlantykiem, w zależności oczywiście od trasy itp mają tak ze 2 do 3h. Pogoda była dobra, bo to nie sezon monsunowy, tak więc wiatry na trasie były słabe, turbulencji właściwie brak. Nowością natomiast jest sposób sprawowania kontroli ruchem lotniczym nad samym kontynentem. Jak wiadomo interior australijski jest słabo zamieszkały - delikatnie mówiąc, tak więc nie ma tam sensu budowania stacji radarowych. W związku z tym nad kontynentem Australia wprowadziła od niedawna kontrolę opartą na ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast). W skrócie - pobrana z pokładowych systemów pozycja razem z kierunkiem lotu, wysokością, prędkością, numerem lotu, zostaje zapakowana w "paczkę"  a następnie jest nadawana za pomocą systemu ADS-B na kanale wykorzystywanym przez transpondery Mode-S. W efekcie kontroler otrzymuje w czasie rzeczywistym obraz sytuacji ruchowej, a co ważniejsze - nie zależy on ukształtowania terenu jak w radarze, korespondencja radiowa jest standardowa, na VHF. Dodatkową zaletą jest niższy koszt urządzeń naziemnych. Wkrótce każdy model transpondera typu S bądzie można połączyć odbiornikem GPS i w ten sposób przystosować praktycznie każdy samolot do pracy w ADS-B. Rozpowszechnienie systemu zapowiadane jest w USA i Europie.

Dolot do Melbourne to już standardzik - kontrola radarowa, podejście w ILS. W sumie lot spokojny - wystartowaliśmy krótko po północy z Dohy a w Melbourne lądowaliśmy po 22-giej... Krótki dzień co?

czwartek, 14 stycznia 2010
DLA PRZYSZŁYCH LOTNIKÓW Cz. 2

Dobra, wiem - że długo nic nie piszę, a teraz powtórka... Ale znów muszę coś napisać dla tych, co - delikatnie mówiąc - mają problemy z czytaniem ze zrozumieniem ;)

Polecam lekturę tego wątku na zaprzyjaźnionym forum - krótko, prosto i zwięźle!! Z takich jak ten młody Kolega - będą ludzie, oj będą!!! I czytać potrafi, internet nie parzy - polecam wszystkim "szukającym"

Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl