Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
poniedziałek, 26 stycznia 2015
Qatar 2015

Oj się dzieje!

Wszystko za sprawą Mistrzostw Świata w piłce ręcznej 2015! Mało mamy czasu, bo mecze wprawdzie co 2 dni, ale po drodze jeszcze trzeba pracować ;) Przy okazji poznaliśmy grupę polskich kibiców i dziennikarzy - miłych, towarzyskich, ale przede wszystkim istnego człowieka-orkiestrę, niekoronowanego Króla polskich kibiców Wojtka. Tak więc spędzamy miło czas tej katarskiej zimy (w dzień +19, nocą +15) i dopingujemy Naszych! 

P.S. Gardła zdarte, ale warto było!!!

12:20, piotr.smietana
Link Komentarze (4) »
poniedziałek, 19 stycznia 2015
Efekt domina

Widać go od momentu publikacji w Onecie - więcej wejść i komentarzy, także i tych pod rzeczonym artykułem, za które wszystkim bardzo serdecznie dziękuję! Miłe słowa świadczą o tym, że decyzja o prowadzeniu bloga była słuszna! Niestety, nie brakuje tam wpisów pełnych niewiedzy czy wręcz kłamstw oraz wszechobecnego "hejtowania". Miałem tego nie komentować, ale jak widać nie wszyscy wyznają podobną jak ja zasadę - jak czegoś nie wiem czy się nie znam to się nie wypowiadam. Cóż - świadczy to o autorze chowającym się anonimowo w necie...

Otrzymałem tez parę próśb o udostępnienie zdjęć z niektórych albumów, ale proszę uszanować naszą prywatność - zdjęcia pozostaną prywatne z jakiegoś powodu...

Są też pytania dotyczące szkoleń, dróg do latania - polecam jeden z moich poprzednich wpisów. Trudno mi wejść w sytuację każdego, nie znam sytuacji finansowej czy rodzinnej i wieeelu innych szczegółów mających wpływ na wybór drogi do lotnictwa czy to sportowego, rekreacyjnego czy zawodowego. Nie znam też szkół i możliwości - te muszą znaleźć sami zainteresowani! Opcji szkolenia jest bardzo wiele, można je dość łatwo znaleźć w internecie, na różnych stronach czy forach internetowych, zarówno polskich jak i zagranicznych. To co mogę doradzić, to jeśli czegoś chcecie - zacznijcie działać bo nikt niczego za was nie zrobi, na tacy nic gotowego nie przyniesie!! ALE - trzeba być w tym działaniu konsekwentnym, pracowitym i cierpliwym, trzeba też być otwartym na nowe idee. Dodatkowo dobrego pilota powinna cechować dążność do ciągłego doskonalenia, zarówno swojej wiedzy teoretycznej jak i umiejętności. Szczególnie w początkowym okresie kariery lotniczej przekłada się to na jedno - nalot, nalot i jeszcze raz nalot! A efekty będą! Czego wszystkim zainteresowanym serdecznie życzę!

15:52, piotr.smietana
Link Komentarze (5) »
piątek, 16 stycznia 2015
Plany lotu i sloty
Wow! To się porobiło! Wprawdzie nie poluję na ilość wejść, ale tyle?? To robi wrażenie! Ale - nie dla ilości wejść zdecydowałem się na bloga, tylko dla podzielenia się swoimi wrażeniami, doświadczeniami. Jeśli chodzi o przygotowanie lotu - zajmuje się tym tzw. Dyspozytor Lotniczy (flight dispatcher) który nawet musi mieć własną licencje, wydaną przez Nadzór lotniczy! W zależności od firmy ich liczba od jednego (!) do kilkunastu, może nawet kilkudziesięciu. Obecnie ich pracę wspomaga bardzo skomplikowane oprogramowanie, wyprodukowane i utrzymywane przez kilka firm (na cały świat!) - linia lotnicza ma wykupioną usługę i jest połączona z serwerami usługodawcy stałymi łączami. Wszelkie dane dotyczące samolotów wprowadza linia, a przygotowując lot dyspozytor wprowadza lotniska: startu, docelowe i zapasowe, zgodnie z planem lotu, a oprogramowanie sprawdza i publikuje wszystkie potrzebne dukymenty. Podstawą jest plan lotu ICAO bo zawiera trasę i na tej podstawie software robi komputerowy plan lotu gdzie dokładnie rozliczone są wszystkie odcinki trasy z wysokością, kierunkiem, czasem paliwem niezbędnym itp. Jest pododa czyli TAFy (prognoza), METARy (aktualna), informacje o wiatrach i turbulencji - mapy wiatrowe, pogodowe. Są informacje o lotniskach i przestrzeni powietrznej którymi poleci samolot czyli NOTAMy (Notice TO AirMan) oraz wszelkie inne niezbędne do lotu, czasem m.in. sławne "sloty". Opracowane zostały przez służby ruchu lotniczego zrzeszone w Eurocontrol, a ide jest diść prosta - ograniczyć zurzycie paliwa! Chodzi w skrócie o to, że poszczególne sektory kontroli ruchu lotniczego mają ograniczoną pojemność, bo nie może jednocześnie w tym samym miejscu być nieskończenie wiele samolotów! Wynika to z przepisów m.in. separacji pomiędzy samolotami, dodatkowym ograniczeniem jest jakość pokrycia radarowego czy nawet ilość kontrolerów obsługujących dany sektor! I tak np. jeśli jakiś sektor moźe jednocześnie obsłużyć 100 samolotów na godzinę, to JEŚLI BY pojawił się 101 to musiałby oczekiwać w powietrzu na zezwolenie wlotu w dany rejon, oczywiście krążąc w powietrzu i zuźywając paliwo! Aby tego uniknąć wprowadzono sloty do startu - na podstawie planu lotu Eurocontrola oblicza po jakim czasie samolot byłby w krytycznym sektorze i według tego oblicza się "okienko" czasu do startu. Jeśli z jakichś przyczyn samolot nie może wystartować wieża lotniska początkowego nie wyda zgody na lot i - trzeba czekać na kolejny slot, czo czasem może trwać i kilkadziesiąt minut! W dzisiejszych czasach maksymalnego wykorzystania samolotów opóźnienie jednego odcinka o ponad godzinę może zwyczajnie "wysypać" rozkład linii! Jak więc widać - ruch lotniczy JEST planowany na dłuuuugo przed lotem!
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl