Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
wtorek, 26 listopada 2013
TCAS - RA!

Widzę, że wpis Madzi to przysłowiowy kij w mrowisko :) Ale trudno się nie zgodzić, bo pomimo mojej pogodnej natury to po wakacjach miałem podobne odczucia... Zobaczymy jak to będzie po wizycie w kraju w okresie największej miłości do bliźniego czy Świętach Bożego Narodzenia...

Jakiś czas temu jeden z czytelników zastanawiał się, jak to jest z ewentualną kolizją w powietrzu tudzież z jej ewentualnym uniknięciem. Otóż od dłuższego już czasu wszystkie samolotu pasażerskie muszą być wyposażone w układ zapobiegający zderzeniom czyli TCAS - Traffic Alert and Collision Avoidance System. Na pokładzie samolotu współpracuje on transponderem radaru wtórnego (w który wyposażane są także wszystkie inne samoloty operujące w przestrzeni kontrolowanej) i na ekranie w kokpicie pokazuje tzw. konfliktowe samoloty, zaś w sytuacji niebezpiecznego zbliżenia najpierw wydaje ostrzeżenie a w sytuacji ekstremalnej - POLECENIE dla pilotów co robić, aby zderzenia uniknąć. Są 3 stopnie ostrzegania: pierwszy - informacyjny - TCAS pokazuje na biało znacznik konfliktowego samolotu z jego wyskością, najczęściej względną. Drugie to ostrzeżnie TA (traffic alert) - symbol zmienia kolor na żółty i słyszymy kominikat głosowy "Traffic, traffic" - znak, że trzeba uważać. Ostatni stopień to instrukcja do wykonania uniku - RA (resolution advisory). Wtedy symbol jest czerwony i do ew. zderzenia pozostaje ok. 20-24 sekund. Dodatkowo RA na sztucznym horyzoncie (PFD) pojawia się symbol "ucieczki" (escape manouver) wydaje komendy głosowe, np. Climb, Descend, Maintain vertical speed i inne, w zależności od wersji i modelu TCASa. Oczywiście kiedy wprowadzano takie urządzenia były wątpliwości co do prawidłowego postępowania z TCASem pierwszej generacji - najpierw próbowano nawiązać kontakt wzrokowy a potem reagowano, nie zawsze prawidłowo... Po szeroko znanej katastrofie z 2002r nad granicą niemiecko-szwajcarską kiedy to zderzył się samolot rosyjski Tu-154 i towarowy B757 wdrożono spójny system i procedury - NAJPIERW wykonuje się manewr TCAS RA, informując kontrolera krótko: "TCAS RA" - pilot wyłącza autopilota i autothrotle i podąża za symbolami na PFD, leci się tak do momentu usłyszenia komunikatu "Clear of conflict". Generalnie jak widać - system działa, bo nie słychać było jakoś ostatnio o zderzeniach w powietrzu. Oczywiście - sprzęt musi być sprawny, dlatego na niektóre lotniska czy w niektóre przestrzenie samoloty z niesprawnym transponderem czy TCASem nie są wpuszczane lub podlegają sporym ograniczeniom, a z drugiej strony np. w Europie nawet sporo szybowców ma transpondery i samolot pasażerski będzie je "widział"...

W rzeczonym przypadku doszło właśnie do zadziałania TCASa, a dziennikarze troszkę przesadzili (np. z 300 stóp zrobili 30 metrów) - te i inne wypadki czy incydenty opisywane są bardzo dokładnie i profesjonalnie np. na avherald.com - polecam zainteresowanym, a dla nas pilotów to kopalnia informacji związanych z bezpieczeństwem latania.

niedziela, 17 listopada 2013
Na specjalne zyczenie:)
Opowiesci zonki wracaja na lono bloga o lataniu:) w koncu ja tez jestem w Katarze i tez latam:) tylko inaczej niz Piotrus:) Od poczatku wakacji do teraz zycie jest bardzo intensywne a to za sprawa moich ukochanych przyjaciolek z Bolandy:). Jakos tak rozstac sie nie mozemy i albo one do Kataru wpadaja na sloneczko albo ja lece do Polski gdzie widze ogromne zmiany w zachowaniu Polakow, niestety na gorsze. Spacerujac w Arkadii z moja mama zorientowalam sie, ze tylko ja staram sie omijac ludzi, inaczej mialabym kilka zderzen czolowych. Pan przy kasie w Carefourze chyba na zlosc skanuje coraz szybciej i szybciej moje zakupy, ja oczywiscie nie nadazam pakowac, upocona lapie doslownie w locie spadajacy serek! W koncu PAN przerywa skanowanie i mowi ze poczeka az ja sie obrobie! Myslalam, ze zlapie za torebke i moze bedzie tak mily i pomoze?? Ale skadze! On byl mily, ze poczekal az sie "obrobie"!!! Z usmiechem na ustach wracalam do Kataru, popijajac szampana tuz przed startem bylam w siodmym niebie! Cdn....
22:32, piotr.smietana
Link Komentarze (8) »
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl