Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
niedziela, 18 grudnia 2011
Errata ;)

Są pytania - oto odpowiedzi!

Stick shaker nie służy do mieszania drinków! Niestety ;) Powoduje on wibracje sterownic - wolantu bądź drążka sterowego kiedy prędkośc spada niebezpiecznie do wartości przeciągnięcia - żeby ostrzec o tym fakcie załogę. Dlaczego tak? W samolotach ze zwykłym, mechanicznym układem sterowania zbliżanie do tej prędkości sygnalizują drgania samolotu, a właściwie usterzenia spowodowane zawirowaniami powietrza - na dużych kątach natarcia skrzydło generuje duże wiry. W dużych samolotach układ sterowania ma układy wzmacniające - hydrauliczne bądź elektryczne (FBW - fly by wire) i takie układy bardzo słabo bądź wcale drgań płatowca na stery nie przenoszą. Stąd wymyślono stick shakery. Na niektórych samolotach np. ATR-42/72 jest jeszcze stick pusher - w razie jeśli by pilot na shakera nie zareagował odpycha wolant co powoduje opuszczenie nosa samolotu i zmniejszenie kąta natarcia poniżej krytycznego.

A propos szkoleń symulatorowych - nie wszystkie loty obejmują sytuacje niebezpieczne czy nienormalne, ale - większośc ;) Dlaczego? Pamiętajcie, że samolot pasażerski kosztuje, kosztuje jego czas lotu i obecnie wykonuje się bardzo mało lotów szkolnych na samolocie BEZ pasażerów. Symulatory są w stanie doskonale odwzorowac warunki podczas każdego lotu. Stosujemy żelazną zasadę - ŻADNYCH symulowanych awarii na żywym samolocie! Od tego są symulatory. A czy kończą się nieszczęśliwie? NIE POWINNY! Jeżeli podczas szkolenia w wyniku tzw. "obróbki" awarii samolot rozbija sie - powtarzamy cwiczenie - do skutku, bo załoga ma za zadanie wylądowac BEZPIECZNIE uszkodzonym samolotem. Loty na symulatorze mają też tą zaletę, że nie trzeba zaczynac wszystkiego od początku czyli - uruchamianie, wypychanie ze stanowiska itd. Jest wiele możliwości jak np. przemieszczanie samolotu w praktycznie dowolne miejsce na ziemi czy w powietrzu - na stanowisko postojowe, drogę kołowania, pas, na prostą do lądowania i wieeele innych. Pozwala to manewrowanie czasem i skupieniu się na istotnych rzeczach podczas szkolenia.

sobota, 17 grudnia 2011
i po symulatorze!!

Chociaż tak naprawdę to dopiero początek!!

Wspominałem ostatnio o swoim kursie na uprawnienia instruktora Tym razem także symulatorowego - TRI. Miło mi donieść, że kurs zakończyłem, symulatory - zarówno egzamin jak i okresowy sprawdzian do licencji - zaliczone! Niejako przy okazji poszerzyłem swoje horyzonty o dodatkowe informacje na temat zachowania samolotu, także i w sytuacjach ekstremalnych, daleeeeko poza zakresem normalnych sytuacji obecnych w czasie latania na liniach. Jednym z punktów był trening z wyprowadzania z przeciągnięcia, właściwie identycznego do tego, które przytrafiło się załodze pechowego lotu Air France AF447.

Swoje wrażenia podsumowałbym w trzech podpunktach: Pierwszy - B777 da się przeciągnąć w IDENTYCZNY sposób, na dodatek reaguje na dodanie mocy w przeciągnięciu tak samo - czyli przeciągnięcie nie ustępuje, samolot spada w dół przy prędkości dużo poniżej przeciągnięcia bo ok 60kts, a co gorsza - shaker nie działa! Drugi - wyprowadzenie jest dość łatwe, choć nieco odmienne od standardowego, w/g którego szkolono pilotów dotąd o czym pisałem. Przypomnę, że z "approach to stall" (co jest manewrem całkowicie sterowalnym) wyprowadza się poprzez lekkie opuszczenie nosa samolotu z jednoczesnym dodaniem mocy, do startowej włącznie i niedopuszczenie do utraty wysokości. Natomiast w przypadku pełnego przeciągnięcia należ zrobić dokładnie na odwrót! Nos w dół, moc Idle (czyli gaz całkowicie zdjęty!) i dopiero PO rozpędzeniu do prędkości powyżej przeciągnięcia i Stick shakera powoli dodajemy gazu do rządanej wartości i powoli ściągamy stery na siebie wyrównując do lotu poziomego. I wniosek ostatni - manewr ten jest IDENTYCZNY zarówno dla Boeinga jak i Airbusa - potwierdzone na symulatorach oraz - przez producentów! No ale tak też robiło się to małych samolotach podczas akrobacji! Tylko że teraz mało kto lata na akrobację, a już w zasadzie wcale podczas szkolenia podstawowego...

Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl