Życie i praca polskiego pilota Qatar Airways
czwartek, 26 sierpnia 2010
E-reading
Taaak, zabawa z iPadem 3G (to znaczy jego twórcze użytkowanie ;) ) jest przednia! Świetnie sprawdził się podczas wakacji, w domu, ogródku - internet jest zawsze i wszędzie, do tego filmy, muzyka, a i coś dzieci. Jest lekki, ma doskonały ekran, UI znane mi (i lubiane) z iPhona, bateria wymiata (9-10h!), doskonale przydaje się w pracy, jest doskonałym urozmaiceniem wolnego czasu w hotelu. Przede wszystkim mam na nim cała niezbędna dokumentację, znalezienie potrzebnego fragmentu nie zajmuje więcej czasu jak w papierowym oryginale - ale przecież nie mamy takowych już od dłuższego czasu na pokładzie! W naszej firmie, jak i zreszta w coraz większej ilości linii lotniczych obowiazuje tzw. paperless cocpit - coraz większa ilość dokumentacji samolotu znajduje się na pokładzie w formie elektronicznej. W pokładowej EFB (Electronic Flight Bag) jest większość wymaganej na pokładzie każdego samolotu pasażerskiego dokumentacji, że wymienię najważniejsze: FCOM (Flight Crew Operating Manual), FCTM (Flight Crew Training Man.), firmowy OM pt. A (instr. Operacyjna), Cabin Crew manual, Weight & Balance (instr. załadowania i wyważania), część tekstowa Jeppesena i wiele innych. Papierowe sa nadal wszelkie certyfikaty, mapy, karty podejścia (chociaż w EFB sa w formie elektronicznej), plan lotu, sprawozdanie z lotu (journey log), pogoda, NOTAMy i dzienniki techniczne (chociaż możliwa jest opcja dziennika technicznego w EFB!). Dodatkowa fukcja w EFB to Moving Map - jest to ruchoma, elektroniczna mapa lotniska, z bieżaca pozycja samolotu, w/g GPS. EFB ma jeszcze jedna, bardzo ważna funkcję - OPT (On-board Performance Tool) czyli program wyliczajacy osiagi samolotu do startu i ladowania, nie potrzebne sa tabele czy wykresy do wyliczania osiagów. EFB sa w kokpicie dwa, dla każdego pilota, z dotykowym ekranem (niestety - lata świetlne od tego w iPadzie!). Jedyna rzecz, której brak to IFE - ale to chyba dlatego nam płaca?? Ciekawostka jest fakt użycia w EFB dwóch(!) systemów operacyjnych - Linuxa i Widows, ale nie pytajcie co z czym - przekopałem "papiery" i nie znalazłem? W Airbusach nie ma wprawdzie EFB, ale sa na pokładzie laptopy wyposażone praktycznie w to samo - brak jedynie kart podejścia, zaś program do osiagów w Airbusach nazywa się LPC (less paper cockpit) Eeech, elektronika? - Posted using BlogPress from my iPad
07:52, piotr.smietana
Link Komentarze (2) »
Napisz do Nas!


Liczba wizyt



Zobacz Księgę Gości

Odwiedziłeś Nas? Masz Uwagi? Będzie Nam miło jeśli dopiszesz się do Księgi Gości


Locations of visitors to this page
Pisz swój dziennik w Internecie
Blog należy do Syndykatu Blox.pl